Tuesday, April 27, 2010

Perintah Untuk Menjauhi Permusuhan dan Duduk-Duduk Bersama Ahlil Ahwa' Dalam Kitab Usulus Sunnah

Perintah Untuk Menjauhi Permusuhan dan Duduk-Duduk Bersama Ahlil Ahwa' (Pengekor Hawa Nafsu) Dalam Kitab Usulus Sunnah

Dasar Ahlus Sunnah menurut kami adalah:

وترك الخصومات ، والجلوس مع أصحاب الأهواء

5. Meninggalkan permusuhan dan berduduk-duduk dengan ahlil ahwa' (Pengekor hawa nafsu)

Syarah Bagi Point ke (5) adalah seperti dibawah:

Kerana Allah berfirman:

وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آَيَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذًا مِثْلُهُمْ

"Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam Al Quran bahwa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. Karena sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka" [An-Nisa' 4:140]

Syaikh Rasyid Ridha dalam Al-Manaar (5/463) berkata: "Termasuk dalam ayat ini setiap orang yang membuat perkara baru dalam urusan agama ini dan setiap mubtadi' (pelaku bida'ah)" [Lihat Tanbiih Ulil Abshaar, hal.76]

Didalam Hadis Sahih, Nabi saw bersabda:

من سمع بالدجال فلينأ عنه فوالله إن الرجل ليأتيه و هو يحسب أنه مؤمن فيتبعه مما يبعث به الشبهات

"Barangsiapa mendengar (keluarnya) Dajjal makan hendaklah ia menjauhinya sejauh-jauhnya,kerana akan ada seseorang yang mendatanginya sedang dia mengira dirinya seorang yang beriman, dan keadaannya senantiasa demikian sehingga dia mengikuti Dajjal dikeranakan syubhah-syubhah yang dilihatnya" [Diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Abu Dawud dan selainnya, Lihat Shahih Al-Jaami' (6301)]

Ibnu Baththah berkata mengomentari hadis ini: "Ini adalah sabda Rasulullah saw, maka takutlah kepada Allah swt wahai kaum muslimin. Janganlah rasa baik sangka kepada terhadap diri sendiri dan pengetahuan tentang mazhab yang benar itu membawa seseorang diantara kamu kepada hal-hal yang membahayakan agama nya dengan berduduk-duduk bersama sebahagian pengekor hawa nafsu (dan ahli bida'ah) lalu ia mengatakan: 'Saya duduk bersamanya atau mendebatnya atau mengeluarkannya dari mazhabnya.Kerana sesungguhnya mereka lebih dahsyat fitnah nya daripada dajjal dan perkataan mereka itu lebih lengket daripada penyakit kudis,dan akan lebih cepat membakar hati daripada api yang berkobar. Sungguh aku telah melihat sekelompok orang yang dahulunya senantiasa melaknati mereka (pengekor hawa nafsu dan bida'ah) dan mencela mereka di dalam majlis-majlis mereka dalam rangka mengingkari dan membantah (syubhah dan bida'ah) mereka. Namun tatkala mereka senantiasa berduduk santai bersama pengekor hawa nafsu dan bida'ah hingga timbul di dalam hati rasa cinta dan cenderung kepada mereka dikerana kan samar nya tipu daya dan lembut nya kekufuran mereka" [Al-Ibanah (3/470)]

Anas ra pernah didatangi oleh seseorang dan berkata padanya: "Wahai Abu Hamzah,aku menjumpai sebuah kaum yang mendustakan syafa'at dan azab kubur" Maka beliau katakan: "Mereka adalah para pendusta,maka janganlah kamu duduk-duduk bersama mereka" [Diriwayatkan oleh Ibnu Baththah (2/448) dan sanad nya la ba'sa bihi]

Ibnu Abbas ra berkata: "Janganlah kamu duduk-duduk bersama pengekor hawa nafsu dan bida'ah kerana hal itu akan menjadikan hatimu sakit" [Isnadnya sahih,lihat Asy-Syarii'ah (atsar no. 55) dan dikeluarkan pula oleh Ibnu Baththah (619) dari jalan Al-Ajurri]

Ibnu Al-Jauzi -termasuk pembesar Tabi'in- berkata: "Sungguh aku bertetangga dengan monyet-monyet dan babi-babi lebih aku sukai daripada aku bertetangga dengan seseorang dari mereka -yakni ahli ahwa'- " [Al-Laalikaai: 231 dengan sanad laba'sa bihi]

Al-Fudhail bin 'Iyadh berkata: "Janganlah kamu duduk bersama ahli bida'ah kerana sesungguhnya aku takut kamu ditimpa laknat"

Pernah ada dua orang dari pengekor hawa nafsu dan bida'ah masuk ke dalam majlis Muhammad bin Sirin,maka kedua nya berkata: Wahai Abu Bakar,mahukah kami bacakan kepadamu sebuah hadis? Jawabnya: "Tidak" Maka keduanya berkata lagi: "Jika begitu kami baca kan kepada mu sebuah ayat dari kitab Allah swt" Ia menjawab: "Tidak,pergilah kamu dariku atau aku yang pergi" maka kedua nya keluar. Kemudian sebahagian orang bertanya kepadanya: "Wahai Abu Bakar,mengapa anda enggan mendengarkan sebuah ayat dari kitab Allah swt yang hendak ia baca kan kepadamu?" Jawabnya: "Sesungguhnya aku takut ia membaca kan kepadaku sebuah ayat lalu ia menyelewengkan (makna)nya sehingga hal itu menghujam di dalam hatiku" [Dikeluarkan oleh ad-Darimi (397) dan Al-Laalikaai dengan sanad yang sahih]

Abdul Razzaq berkata: Telah berkata kepadaku Ibrahim bin Abi Yahya,"Aku melihat orang-orang muktazilah banyak disekitarmu" Aku menjawab, "Betul, mereka mengira bahawa kamu bersama mereka" Ia berkata, "Tidakkah kamu masuk bersamaku ke dalam warung ini hingga aku berbicara denganmu" Jawabku, "Tidak" Ia bertanya, "Mengapa?" Saya katakan, "Kerana hati ini lemah dan (urusan) agama itu bukan bagi orang yang menang" [Diriwayatkan oleh Ibnu Baththah (401) dan Al-Laalikaai (249) dengan sanad sahih]

Mubasysyir bin Isma'il al-Halabi berkata, pernah dikatakan kepada Al-Auza'i, sesungguhnya seseorang mengatakan, "Aku duduk bersama ahlus sunnah dan ahlul bida'ah" Maka Al-Auza'i berkomentar, "Sesungguhnya orang ini hendak menyamakan antara yang haq dan yang bathil" [Al Ibanah (2/456)]






 




Friday, April 16, 2010

Kewajipan Meninggalkan Bida'ah Secara Keseluruhannya Dalam Kitab Usulus Sunnah


Keyakinan Akidah Imam Ahmad Supaya Meninggalkan Bida'ah Secara Keseluruhannya Kerana Setiap Bida'ah Adalah Kesesatan

Dasar Ahlus Sunnah menurut kami adalah:

وترك البدع ، وكل بدعة فهي ضلالة

3. Meninggalkan bida'ah-bida'ah
4. Setiap bida'ah adalah kesesatan


Syarah Bagi Kata-Kata Imam Ahmad adalah seperti dibawah:

Allah swt berfirman:

اتَّبِعُوا مَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَلَا تَتَّبِعُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ

"
Ikutilah apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu dan janganlah kamu mengikuti pemimpin-pemimpin selain-Nya" (Al-'Araaf 7:3)

Dan Nabi saw bersabda:

و إياكم و محدثات الأمور , فإن كل محدثة بدعة

"Waspadalah kamu terhadap perkara-perkara baru,kerana sesungguhnya setiap perkara yang baru itu bida'ah" [HR Abu Dawud, Sahih Sunan Abu Dawud (no.3851)]

Dan sabdanya pula:

من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو رد

"Barangsiapa mengada-adakan dalam urusan (agama) kami perkara baru yang bukan darinya maka perkara itu tertolak" (HR Bukhari (2697) dan Muslim (1718) dari Hadis 'Aisyah ra)

Ibnu Mas'ud berkata:"Janganlah kamu berbuat bida'ah dan berlebih-lebihan dalam agama.Wajib atas kamu untuk berpegang teguh dengan pekara agama yang dahulu kala (ajaran Muhammad saw yg murni)" [Diriwayatkan oleh Ad-Darimi (1/54) dan Ibnu Baththah dengan sanad yang sahih]

Dari Ibnu al-Musayyib,bahawa ia pernah melihat seseorang melaksanakan solat (sunnah) lebih dari dua rakaat setelah terbit fajar dan dia memperbanyakkan ruku' di dalamnya,maka beliau melarang nya.Orang tersebut berkata,"Wahai Abu Muhammad,apakah Allah swt akan menyiksaku kerana solatku ini? Beliau menjawab, "Tidak,akan tetapi Dia akan menyiksamu kerana kamu telah menyelisihi Sunnah (Tuntutan Nabi saw)" [diriwayatkan oleh Al-Baihaqi dan Syaikh Albani mensahihkan sanadnya didalam al-Irwa' (2/236)]

Imam Hasan bin Ali al-Barbahari (wafat pada tahun 329 H) berkata:"Waspadalah kamu terhadap perkara-perkara baru (dalam agama) yang kecil,kerana bida'ah-bida'ah kecil itu jika sering dilakukan maka akan menjadi besar.Demikian pula setiap bida'ah yang diada-adakan dalam umat ini asal mulanya kecil menyerupai al-haq,lalu orang-orang yang masuk ke dalam nya menjadi tertipu,kemudian ia tidak mempu keluar darinya,sehingga hal itu (seakan-akan) menjadi suatu perkara agama yang harus dita'ati,maka ia pun menyimpang dari jalan (yang benar),lalu keluar dari islam.Maka perhatikanlah -semoga Allah merahmatimu- setiap orang yang kamu dengarkan ucapannya,khususnya pada orang-orang yang hidup pada zamanmu,maka janganlah kamu tergesa-gesa dan masuk ke dalamnya sehingga kamu bertanya dan meneliti terlebih dahulu,apakah ada seorg sahabat nabi saw atau seorg ulama' yang membicarakan perkara itu.Maka jika kamu mendapatkan sebuah atsar (riwayat) dari mereka yang membenarkannya,maka berpegang teguhlah dengannya dan jangan meninggalkannya.Jangan pula memilih jalan selainnya kerana kelak kamu akan jatuh ke dalam api neraka" [Syarhus Sunnah karya Al-Barbahari, hal.68]

Umar bin Abdul Aziz berkata: "Tiada alasan bagi siapapun dalam kesesatan yang dilakukan sedang dia mengiranya sebagai petunjuk setelah jelas baginya as-Sunnah" [As-Sunnah, karya Al-Marwazi (95)]

Ibnu Wadhdhah mengeluarkan dengan sanad yang rijal-nya tsiqoh dari Abu Utsman an-Nahdi,ia berkata: "Seorang pegawai (gabenor) menulis surat kepada Umar bin Khaththab,bahawa disini ada sekelompok kaum yang berkumpul dan berdo'a untuk kaum muslimin dan pemimpin muslimin.Maka Umar menulis surat balasan kepadanya, "Datanglah engkau bersama mereka!" maka ia pun datang. Umar berkata kepada pengawalnya:"Siapkan cambuk" Maka tatkala mereka masuk mengadap Umar,beliau mencabuk pemimpin-pemimpin mereka dengan keras" [lihat Al-Bida' wan Nahyu 'Anhu,hal.26]

Imam Darul Hijrah (Imam Malik) berkata:"Barangsiapa membuat perkara baru dalam urusan umat ini yang tidak pernah berada diatas nya generasi pertama umat ini,maka ia telah mengira bahawa Rasulullah saw berkhianat dalam menyampaikan risalah Allah swt ini,kerana Allah swt berfirman:

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا

"Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu" [Al-Maidah 5:3]

Maka perkara-perkara yang bukan termasuk urusan agama pada waktu itu,bererti bukan termasuk urusan agama juga pada zaman sekarang ini.Kemudian akhir umat ini,tidaklah menjadi baik kecuali dengan apa yg membuat generasi pertama umat ini menjadi baik"

Beliau juga pernah ditanya oleh seseorang, "Wahai Abu Abdillah,dari manakah aku mulai ihram?" Beliau menjawab:"dari Dzul Hulaifah dimana Rasulullah saw memulai ihram" Orang itu berkata: "Aku ingin memulai ihram dari masjid (nabawi),dari sisi kuburan" Maka Imam Malik berkata kepadanya: "Jangan kamu lakukan itu,kerana aku takut terjadi fitnah pada dirimu" Lalu ia bertanya,"Fitnah apakah yang akan terjadi dalam hal ini? ini hanya lah jarak beberapa mil sahaja yang aku tambahkan" Jawab Imam Malik: "Fitnah apakah yang lebih besar daripada kamu mengira bahawa dirimu telah sampai pada sebuah keutamaan yang tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah saw.Sesungguhnya aku telah mendengar firman Allah swt:

فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (63

"maka hendaklah orang-orang yang menyalahi perintah Rasul takut akan ditimpa cobaan atau ditimpa azab yang pedih" [An-Nuur 24:63] [dikeluarkan oleh Ibnu Abdil Bar di dalam Jaami' Bayaanil Ilmi dan Ibnu Baththah dalam Al-Ibaanah al-Kubra (1/261) dengan isnad laa ba'sa bihi]

Al-Hafidh Al-Isma'ili (wafat pada tahun 371 H) berkata: "Imam-Imam hadis berpendapat (wajibnya) menjauhi bida'ah dan dosa-dosa,menahan diri dari gangguan serta meninggalkan ghibah (mengumpat orang lain) kecuali kepada orang yang menampakkan bida'ah dan ia menyeru kepadanya,maka membicarakan kejelekannya menurut mereka bukan termasuk ghibah (yang diharamkan)" ['ltiqaad Aimmatil Hadits, hal.78]